Trainingen

Tips voor veilig lopen

Binnen de hardloopgroep gelden een aantal veiligheidsregels, maar als je alleen of met een groepje gaat lopen kunnen onderstaande tips ook goed van pas komen. Want veiligheid bij het hardlopen is natuurlijk erg belangrijk: zorg dat je goed ziet en gezien wordt! Hieronder de belangrijkste veiligheidstips.

Algemene afspraken

  • Voorafgaand aan de training wordt de route uitgelegd met daarbij de bijzonderheden. Provinciale wegen worden altijd gezamelijk overgestoken. 
  • Bij (dreigend) onweer wordt de training afgelast dan wel gestaakt. 
  • Laat een trainer weten dat je een blessure hebt voordat de training begint. 
  • Indien je tijdens een training moet afhaken, om welke reden dan ook, meldt je dan af bij de trainer. De trainer beslist dan of er iemand met je meeloopt. 
  • De trainers hebben tijdens de training altijd een mobiele telefoon bij zich. 
  • Er wordt niet geaccepteerd dat lopers hun eigen route kiezen!

Veiligheidskleding en toebehoren

  • In het donker moeten reflecterende hesjes en het liefst ook  led-verlichtingsarm(/enkel)banden gedragen worden.
  • Aanbevolen wordt om ook een klein puntlicht (of "mijnwerkerslamp") mee te dragen om op de grond te schijnen en tegemoetkomend verkeer te attenderen.

Lopers moeten zich heel goed realiseren dat ze ondanks deze voorzorgsmaatregelen toch kwetsbaar blijven, vooral bij slechte omstandigheden.

Aan welke kant van de weg wordt er gelopen

  • De lopers gaan indien mogelijk twee aan twee de weg op en indien deze te smal is achter elkaar. Er bestaat sinds een paar jaar geen wettelijk verkeersvoorschrift meer aan welke kant van de weg gelopen moet worden; in principe is die keuze vrij.
  • Individuele lopers en kleine groepen wordt bij afwezigheid van trottoirs, voet- en fietspad geadviseerd om aan de linkerkant van de weg te lopen omdat dan beter geanticipeerd kan worden op tegemoetkomend verkeer.
  • Onderschat het gevaar van een aanrijding met fietsers zonder licht niet, maar ook met licht is voor een fietser reflecterende kleding pas op zeer korte afstand zichtbaar. Ook daarom zijn lampjes erg belangrijk.
  • Stap bij twijfel over de veiligheid in een bepaalde verkeerssituatie altijd uit (eigen verantwoordelijkheid) maar pas goed op voor (enkel)blessures.
  • Let speciaal op bij het lopen op fietspaden van rotondes: de voorrangsregels voor fietsers op rotondes zijn niet eenduidig, bovendien verwacht de automobilist niet meteen een loper op het fietspad.
  • Tip: indien er weinig verkeer op de weg te verwachten valt, ga dan midden op de weg lopen. De kanten lopen vaak wat naar beneden af en wanneer je steeds aan dezelfde kant van de weg loopt, kunnen knie- of enkelblessures ontstaan. Eenzijdige belasting op een enigszins scheve weg moet niet worden onderschat.
  • Besef dat je als hardloper een defensieve verkeersdeelnemer moet zijn. Wij voelen ons als lopers misschien wel belangrijk en gerespecteerd door onze medeweggebruikers maar de werkelijkheid is vaak wel anders...

Waarschuwen

  • De voorste leden waarschuwen bij gevaar van voren en de achterste lopers bij gevaar van achteren.
  • Waarschuw extra als een auto of tractor een aanhanger heeft.
  • Ook bij het passeren van bijvoorbeeld een paaltje op een fietspad of kuilen in de weg is het raadzaam dit door de voorste lopers aan te laten geven door krachtig en kort te roepen: "paal, fiets, kuil, auto,...". Het gebeurt nogal eens dat er toch ongelukjes gebeuren doordat te weinig volume gebruikt wordt.

Alleen lopen

  • Veel individuele lopers hebben geen identificatie bij zich tijdens het hardlopen. Mocht je onverhoopt iets overkomen, dan weet niemand je identiteit. Het is een kleine moeite hier iets aan te doen: neem een kaartje (/pasje) (met je naam en adres erop) van een instantie waarvan je elk jaar weer een nieuw krijgt en bevestig dit aan je schoen of jasje.
  • Neem ook je mobiele telefoon en wat kleingeld mee.
  • Vertel de achterblijvers welke route je gaat lopen en hoelang je ongeveer onderweg denkt te zijn.
  • Loop altijd een route waarvan je zeker weet dat je normaliter meer mensen tegenkomt.
  • Zorg dat je als hardloper de verkeersgeluiden om je heen blijft waarnemen. Luister je graag naar muziek onder het lopen gebruik bij voorkeur maar één oordopje en pas het volume aan van je telefoon.